Točka zdravja

Antioksidanti: »Bolje preprečiti, kot zdraviti!«

Res je, da ljudje za zdravje lahko dobimo vsa hranila z raznovrstno prehrano, toda za večino ljudi so za optimalno zdravje potrebna tudi nadomestilna hranila. Koncept uživanja nadomestil z dietno prehrano je za večino nenaraven. Zdi se nam, kot da je Narava tista, ki bi morala poskrbeti za vse naše »potrebe«. Ključna beseda je »potrebe«. Potreba? Čemu? Po povprečnem zdravju? Po ustvarjanju? Po življenju brez bolezni?
Le malo je takih srečnežev s supergeni, ki učinkovito popravijo poškodbe celic in genov. Le-ti živijo dolga življenja z običajno hrano. Večina s povprečnimi geni pa potrebujemo antioksidantna hranila, ki nas obvarujejo pred celično in genetsko škodo ter posledično pred različnimi boleznimi. 

KAJ SO ANTIOKSIDANTI?
Antioksidanti so snovi, ki upočasnijo, odstranijo ali preprečijo nastanek za celice nevarnih prostih radikalov. Prosti radikali so odpadne molekule kisika (reaktivne zvrsti), ki krožijo v našem telesu, napadajo celice, trgajo njihove membrane, poškodujejo genetski material, proteine, povzročijo oksidacijo maščob in s tem propad celice. Na srečo ima telo svoj obrambni sistem. Antioksidanti se kot lovilci radikalov po reakciji z njimi pretvorijo v stabilnejše in manj škodljive radikale, ki jih telo nato izloči. Nekateri (npr. vitamin C in E) pa se obnovijo in ponovno vstopijo v proces oksidacije.
Raziskave dokazujejo, da z vzdrževanjem dinamičnega ravnotežja med poškodbami (pro-oksidanti) in obrambo (anti-oksidanti) lahko zavremo razvoj nekaterih bolezni in upočasnimo staranje. Zmanjšamo lahko tveganje za razvoj raka, ateroskleroze in bolezni, ki so povezane s kajenjem (bolezni srca in ožilja, pljučni rak). Antioksidanti so prav tako pomembni pri upočasnitvi zamotnitve očesne leče (siva mrena), izboljšanju delovanja imunskega sistema, povečanju telesne sposobnosti pri naporih in ohranjanju živčnih celic.

OKSIDATIVNI STRES
Kadar pride do neravnotežja med antioksidativno obrambo in tvorbo reaktivnih zvrsti v telesu, pride do t.i. oksidativnega stresa, kar vodi do možnih poškodb celic. V tem primeru je naš anti-oksidantni obrambni mehanizem premagan in telo ni več zdravo. Procesi obolenj so že v teku, čeprav še nismo vidno zboleli. Ostane še samo vprašanje časa. Ko se pokažejo prvi simptomi, je ponavadi že prepozno za spreobrnitev procesa z antioksidanti.
Do oksidativnega stresa lahko pride na dva različna načina:
-    Znižan nivo antioksidantov (mutacije, visoki odmerki ksenobiotikov, starost, nepravilna visokokalorična hrana, premalo svežega sadja in zelenjave)
-    Povečana tvorba reaktivnih zvrsti (ionizirajoče in ultrazvočno sevanje, kemikalije, toksini, tobačni dim, alkohol, stres, konzervansi, metabolizem v telesu, hipertenzija, prekomerna aktivacija imunskega sistema: kronična vnetna obolenja, infekcije)

VRSTE IN SINERGIZEM ANTIOKSIDANTOV
Najpomembnejši in učinkoviti antioksidanti so v vodi topen vitamin C, v maščobah topna vitamin E in betakaroten, ki se v telesu pretvori v vitamin E, koencim Q10, flavonoidi, sečna kislina, lipojska kislina, astaksantin, lutein ter minerali selen, cink, magnezij, železo, baker in krom. Poudariti je potrebno, da so kombinacije antioksidantov tiste, ki delujejo tako usklajeno kot simfonični orkester, ki zveni bolj harmonično od igranja dvajsetih kitar. Ni pomembna kvantiteta, ampak raznovrstnost. In tako je tudi z antioksidanti. 

Pred uporabo natančno preberite navodilo! O tveganju in neželenih učinkih se posvetujte z zdravnikom ali s farmacevtom.
Nazaj