Točka zdravja

Prebiotiki

Prebiotiki so hranila ali sestavine hrane, ki so za gostitelja (človeka) neprebavljiva, bakterije črevesne flore pa jih presnavljajo (razgrajujejo) ter s tem krepijo svojo rast in dejavnost.

Nepoškodovana črevesna flora je nepogrešljiva za zdravje, saj na njej temelji pravilno izkoriščanje hrane. To je potrebno tako za učinkovit imunski sistem kot tudi za temeljito delovanje organizma. Za zdravo črevesno floro so potrebni mikroorganizmi, zlasti iz rodu Lactobacillus, in bifidobakterije. Predstavljajo naravno črevesno floro ter preprečujejo razrast patogenih ali oportunističnih bakterij v črevesju.

Prebiotiki so hranila ali sestavine hrane, ki so za gostitelja (človeka) neprebavljiva, bakterije črevesne flore pa jih presnavljajo (razgrajujejo) ter s tem krepijo svojo rast in dejavnost. Spodbujajo dejavnost črevesnih bakterij, predvsem rast bakterij bacillus bifidus in laktobacila, ki so najpomembnejši za prebavo. Nase vežejo vodo (zato je blato mehkejše, njegov volumen pa večji) in spodbujajo gibanje črevesa ter s tem koristno vplivajo na refleks in pogostnost izločanja blata.

Prebiotik je osnova vsake dobre črevesne flore. Spodbujajo zdravo črevesje, ker podpirajo koristne črevesne bakterije. Ko se te okrepijo, prebava deluje dobro in počutje se izboljša. Ob nepravilnem prehranjevanju, ob uporabi raznih zdravil, je črevesno ravnovesje porušeno in koristne bakterije ne bodo opravljale svojih nalog. Zato jim moramo dodati prebiotik. Ta s svojim delovanjem izboljša presnovo in absorpcijo hranil v črevesju.
Prebiotike danes pogosto dodajajo prehrambenim izdelkom. Najpogosteje se dodajata inulin in oligofruktoza.

Inulin uvrščamo med prehranske vlaknine, funkcionalne sestavine hrane. Inulina v želodcu in tankem črevesu ne prebavimo, ampak v debelem črevesu služi za hrano črevesnim bakterijam. Spodbuja rast bakterij, ki so pomembne za zdravje. Rastline, ki vsebujejo visok delež inulina, so gomolj čičerke, korenina cikorije, jeseni pa tudi korenina regrata, čebula, por, šparglji ter zrnje pšenice, rži in ječmena.

Bifidobakterije in laktobacili iz inulilna proizvajajo kratkoverižne maščobne kisline, s katerimi znižajo pH-vrednost vsebine v debelem črevesu. Te maščobne kisline so pomembne tudi za zagotavljanje optimalnega delovanja celic sluznice kolona in za dobro absorpcijo kalcijevih, magnezijevih in železovih ionov. Pogosto tudi kombinirajo inulin s probiotiki kulturami bakterij, ki jih dodajajo prehranskim izdelkom.

Inulin in oligofruktoza sta primerna za diabetike, ker se ne razgradita do sladkorjev sta neprebavljiva. Inulin je tudi prehranska vlaknina, ki je, kot je že opisano, pomembna za normalno prebavo v debelem črevesu. Uživanje inulina poveča frekvenco izločanja blata in je zelo priporočljivo za tiste, ki imajo težave z zaprtjem.

Pred uporabo natančno preberite navodilo! O tveganju in neželenih učinkih se posvetujte z zdravnikom ali s farmacevtom.
Nazaj