Točka zdravja

Vitamini (2. del)

...vitamini A, D, E, K, C, vitamini skupine B...

Življenje nam venomer postavlja preizkušnje, sili nas k hitenju in nalaga nove skrbi in obveznosti! Da se lažje spopadamo z vsem tem, je dobro počutje zagotovo izrednega pomena in k temu lahko prispevajo tudi vitamini.

Vitamini so organske snovi, potrebne za normalno delovanje telesa, za uravnavanje presnovnih procesov, za rast, razmnoževanje, delovanje tkiv in organov ter za krepitev imunskega sistema. Večino vitaminov mora človeški organizem dobiti s hrano ali vitaminskimi pripravki (A, E, C, B1, B2, B6, B12, folna kislina in pantotenska kislina), nekatere pa lahko v manjših količinah zgradi organizem sam (D, K, biotin). Da zadostimo dnevne potrebe po vitaminih, moramo zaužiti vsaj 400 g svežega sadja in zelenjave. Vitamini so zelo občutljivi, vročina, konzerviranje, svetloba in daljše skladiščenje jih lahko delno ali popolnoma uničijo! Vitamini A, D, E in K so topni v maščobah, nahajajo se v olju, maslu, margarini in jih moramo hraniti v temnem in hladnem prostoru. Vitamini B in C pa so topni v vodi, zato moramo živila hitro oprati v celih kosih, saj le tako najbolje zadržimo vitamine. Vodotopni vitamini se izločajo preko ledvic in se v telesu ne nalagajo v večjih količinah, vitamini, topni v maščobah, pa se izločajo iz organizma le s presnovo v jetrih, zato obstaja nevarnost kopičenja v organizmu. Za normalno delovanje vseh procesov v našem organizmu je potrebna ustrezna količina vitaminov; kadar gre za pomanjkanje, govorimo o hipovitaminozi, kadar je vitaminov preveč, pa o hipervitaminozi. Vitaminske pripravke lahko jemljemo kadarkoli, boljšo absorbcijo pa dosežemo z jemanjem med obrokom.

Vitamin A sodeluje v sintezi vidnega pigmenta, krepi imunski sistem, ugodno učinkuje na epitelno tkivo (zdravljenje aken, psoriaze), pomemben je za razvoj kosti in okostja, Pomanjkanje vitamina A se kaže kot občutljivost za svetlobo (nočna slepota), suha in raskava koža, krhki lasje in nohti, Naravni viri vitamina A so korenje, paradižnik, rumena zelenjava in sadje, margarina, jajca, jetra, ribje olje, mleko in mlečni izdelki.

Vitamin D pospeši resorbcijo kalcija in fosfatov iz črevesja ter uravnava ravnovesje med njima pri nalaganju v kosteh. Pomanjkanje vitamina D se kaže s hipokalcemijo, hipofosfatemijo, demineralizacijo in bolečinami v kosteh, spontanimi zlomi in oslabelostjo mišic, Naravni viri so v ribjem olju, ribah, mleku in mlečnih izdelkih. Z jemanjem kortikosteroidov se zmanjšajo učinki vitamina D, zato se priporoča dodajanje.

Vitamin E je antioksidant ("vitamin mladosti") ter preprečuje staranje in odmiranje celic ter vzdržuje funkcije živčnega in mišičnega sistema. Pomanjkanje se kaže kot mišična slabost, slabši refleksi, utrujenost. Naravni viri so rastlinska olja, pšenični kalčki, sončnična semena, mandlji, arašidi, jajca, špinača,

Vitamin K sodeluje pri strjevanju krvi. Pomanjkanje se kaže kot krvavitve iz nosu, rane se celijo počasi in jih ne prekrije krasta, spontana krvavitev v želodcu, črevesju, očesni mrežnici, možganih in sluznicah. Naravni viri so listnata zelena zelenjava, rumenjak, mleko in jetra.

Vitamin C sodeluje pri nastajanju in obnavljanju vezivnega tkiva, pri absorbciji železa iz črevesja, krepi obrambne sposobnosti belih krvničk v imunskem sistemu, povečuje količino protiteles, je antioksidant, v jetrih sodeluje pri odstranjevanju strupov in zdravil, ki se nabirajo v krvi. Pomanjkanje se kaže kot utrujenost, razdražljivost, bolečine v sklepih in udih, slabša telesna zmogljivost, krvavitve na koži in sluznicah (skorbut). Naravni viri so agrumi, jagodičevje, zelena listnata zelenjava, paprika, zelje, črni ribez, češnje, citrusi,

Vitamini skupine B (B1, B2, B3, B6, B12, B9 = folna kislina, B5 = pantotenska kislina, biotin) sodelujejo pri presnovi ogljikovih hidratov, beljakovin in maščob. Folna kislina sodeluje pri rasti in zorenju rdečih krvničk, pri nastajanju DNK in RNK (dodatek v nosečnosti), biotin je pomemben za rast in obnovo kože in las, vitamin B1 je potreben za normalno delovanje živčevja, kosti in mišic, B6 obnavlja poškodovanje živčne celice, Pomanjkanje se kaže pri B1: motnje v delovanju srca in obtočil, duševne spremembe, B2: razjede v ustni sluznici, raskava koža, B6: krči, izguba teka, driska in bruhanje, anemija, B12: anemija, bleda koža, otekel jezik, mravljinčenje, B9: slabokrvnost, povečana možnost splava in nekaterih telesnih okvar (spine bifide ali hrbtenične reže), biotin: dermatitis, depresija, utrujenost, lomljivost nohtov, krhki lasje, Naravni viri so kvas, jetra, mleko, rumenjak, polnovredna žita. B6 zmanjšuje delovanje antikonvulzivov, zato se ne smeta uporabljati hkrati!

Danes so vitaminski pripravki zlahka dostopni, saj jih je mogoče kupiti povsod! Pa vendar ne pozabimo na lastno varnost in jih kupujmo tam, kjer bomo hkrati z oskrbo deležni tudi skrbi, ki vključuje svetovanje strokovnjaka (farmacevta in farmacevtskega tehnika), kajti to je ključnega pomena za učinkovitost in varnost! Tega pa si zagotovo želi vsak od nas, kajne?!

Pred uporabo natančno preberite navodilo! O tveganju in neželenih učinkih se posvetujte z zdravnikom ali s farmacevtom.
Nazaj