Točka zdravja

Vitamini in minerali med nosečnostjo

Opisana mikrohranila sodijo med tista, pri katerih velja večja previdnost, saj tako pomanjkanje kot presežek lahko predstavljata nevarnost za zdravje zarodka.

Zdrava prehrana je pomembna za slehernega človeka. Posebej nosečnica mora precej pozornosti nameniti temu, kako se prehranjuje. Zadnje čase so čedalje popularnejši dodatki vitaminov in mineralov v obliki prehranskih dopolnil. Čeprav pri zdravi odrasli ženski v rodni dobi potreb po prehranskih dopolnilih ponavadi ni, spada nosečnost med stanja, kjer je njihova uporaba upravičena in včasih celo potrebna.
Glede vnosa vitaminov in mineralov, se predvsem svetuje zdrava prehrana. Ta vsebuje zaužitje vsaj petih porcij sadja in zelenjave na dan. Obrokom in prigrizkom naj je osnova hrana z veliko vlaknin in ogljikovih hidratov ter čim manj zelo mastne, slane in sladke hrane.
Vsekakor ne gre spregledati, da se telo med nosečnostjo povečani potrebi po vitaminih in mineralih prilagodi z večjo absorpcijo iz zaužite hrane. Kljub temu včasih samo s prehrano ne moremo zagotoviti optimalnega vnosa. Takrat posežemo po dodatkih. Spodaj opisana mikrohranila sodijo med tista, pri katerih velja večja previdnost, saj tako pomanjkanje kot presežek lahko predstavljata nevarnost za zdravje zarodka.

Folna kislina
Gre za vitamin B, ki ima ključno vlogo pri delitvi celic in je torej nepogrešljiv med zgodnjo nosečnostjo. Pomanjkanje v času zapiranja živčne cevi, to je nekje 28 dni po spočetju, predstavlja povečano nevarnost poškodb le-te pri zarodku. Pri ženskah, ki še načrtujejo nosečnost, priporočamo dodajanje 400 mikrogramov folne kisline na dan, s čimer nadaljujemo še 12 tednov po zanositvi. Dodajanje folne kisline je še posebno priporočljivo pri uporabnicah peroralnih kontraceptivov, saj slednji ponavadi zmanjšujejo absorpcijo folne kisline iz prebavil. Špinača, brokoli ter brstični ohrovt pa tudi neoluščena žita, meso, ribe, jajca in citrusi so živila, ki jih priporočamo, saj so bogata s folno kislino.

Vitamin A
Pomemben je za razvoj zarodka. Najdemo ga v dveh oblikah: provitamin A = karotenoidi (v rastlinski hrani) in vitamin A = retinol, retinal (v živalski hrani). Tukaj velja previdnost, da slednjega ne zaužijemo preveč. Nosečnice naj bi se predvsem izogibale jetrom in izdelkom iz njih (pašteta), saj lahko vsebujejo velike količine vitamina A. Pri drugi hrani bojazni pred prevelikim zaužitjem ni. Če uporabljajo multivitaminske pripravke, svetujemo previdnost, da ne presežejo priporočenih dnevnih odmerkov za retinol (800 mikrogramov oz. največ 4000 I. E*).

Kalcij in vitamin D
Pomembna sta za razvoj mišic, kosti in zob. Ponavadi ni potrebe po kalcijevih dodatkih. Svetujemo hrano, bogato s kalcijem mleko in mlečni izdelki. Vitamin D pomaga pri absorpciji kalcija. Dobimo ga s tvorbo v koži pod vplivom sončnih žarkov in s hrano (mleko in mlečni izdelki, ribe in ribje olje, jajčni rumenjak, margarina). Ker je naša prehrana ponavadi bolj kot ne siromašna z vitaminom D, dodajanje v odmerku 5 do 10 mikrogramov dnevno ne bi smelo škoditi.

Železo
Je nujno za nastanek rdečih krvničk in razvoj zarodka. Pri večini nosečnic dodajanje ni potrebno, saj se poveča absorpcija, poleg tega se zaradi odsotnosti menstruacij izguba zmanjša. Kljub temu lahko prihaja pri nekaterih nosečnicah do pomanjkanja in posledično anemije. V tem primeru svetujemo dodajanje železa v obliki zdravila, ki ga predpiše zdravnik. Neželen učinek je ponavadi zaprtje, ki se mu skušamo izogibati z jemanjem drugačnih železovih soli. Vse nosečnice spodbujamo k uživanju hrane z veliko vsebnostjo železa: rdeče meso, stročnice, polnozrnat kruh in žita ter zelena zelenjava. Pri vegetarijankah je treba opozoriti na zadosten vnos vitamina C, saj le-ta izboljša absorpcijo železa iz nemesnih živil.
Seveda ne smemo pozabiti, da so tudi po nosečnosti, to je med dojenjem, potrebe po vitaminih in mineralih še vedno ali celo bolj izrazite. Vitamina A in C, folati, cink in kalcij so recimo nekatera mikrohranila, po katerih je potreba med dojenjem precej večja.
Vsem nosečnicam svetujemo predvsem folno kislino v obliki dodatkov. Če se odločijo za dodajanje drugih vitaminov in mineralov, svetujemo izdelke, ki vsebujejo kombinacijo večine potrebnih mikrohranil, katerih zaužita količina ne preseže priporočenih dnevnih odmerkov.

*1 I. E. retinola = 0,3 mikrogramov retiniola

Pred uporabo natančno preberite navodilo! O tveganju in neželenih učinkih se posvetujte z zdravnikom ali s farmacevtom.
Nazaj