Točka zdravja

Kaj nam dela sive lase?

Na zastavljeno vprašanje v naslovu bi različno odgovorili. Marsikdo bi besedico kaj zamenjal za kdo. Kajti vse prevečkrat slišimo, da se poreče: ta mi res dela sive lase. 
Vendar pa moramo vedeti, da je dejavnikov za sivenje las mnogo. Na marsikatere nimamo vliva, mnogim bi lahko ušli. Zato bomo v prispevku poiskali vzroke sivim lasem in skušali poiskati tudi rešitev.

Kaj daje lasem barvo?
Zagotovo je za barvo las odgovoren pigment melanin. Lasje rastejo iz lasnih mešičkov (foliklov). Tik preden izraste nad lasišče celice v lasnem mešičku, ki jih imenujemo melanociti, vanj spustijo pigment (barvilo) melanin. Koncentracija in tip teh pigmentov v lasu odloča o barvnem odtenku naših las: svetel, rdeč, rjav ali črn. S staranjem melanociti v mešičku izgubljajo sposobnost normalne sinteze melanina, kar opažamo kot sivenje las. 

Dejavniki pomembni za sivenje las
Podatki kažejo, da vsaj tretjina ljudi osivi pred 30 letom. Zakaj postanejo melanociti s starostjo manj aktivni, ni popolnoma jasno. Vsekakor imajo pomemben vpliv dednost, aktivnost naših hormonov in encimov. Na te dejavnike nimamo vpliva.
Obstajajo pa tudi dejavniki, ki jih lahko vsaj malenkostno zajezimo:

  • Stres je na prvem mestu, ki ga krivimo za sivenje las. Tukaj ne gre za kratkoročen stres, ki predstavlja gonilno silo napredka in razvoja. Težave povzroča dolgotrajni oz. nenehni stres, ki je tesno povezan s pomanjkanjem časa. Prav tako vedno bolj pozabljamo, da naše telo za ravnovesje potrebuje za tudi čas za sprostitev, v katerem se telo regenerira. Zato v življenju skušajmo temu dati več poudarka. 
  • Kajenje je prav tako poglavitni dejavnik sivenja las. Kajenje namreč vpliva na prehodnost žil ter s tem na cirkulacijo krvi. In ko se prekrvavitev zmanjša, lasje dobijo manj hranil, kar vodi v sivenje. Kaj storiti? Rešitev je kot na dlani: opustite kajenje!
  • Kava, alkohol in nezdrava prehrana so prav tako dobri prijatelji prezgodnjega staranja – tudi sivenja las. Zato bodimo pozorni na zdrav način prehranjevanja in popijmo zadostno količino vode. Pomanjkanje tekočine v telesu namreč prepreči hranilnim snovem, da bi dosegle lasne mešičke, kar povzroči sivenje.
  • Baker, jod, vitamini B ter drugi vitamini in minerali so pomembni, da imajo lasje dovolj hranljivih snovi. Tudi zato v lekarni pogosto ponudimo vitaminsko mineralne pripravke, ki zadostijo našim potrebam. Uživajte veliko strožjega fižola, sladki krompir, fižol, špinačo in meso, saj ta živila vsebujejo baker. Baker je tudi v borovnicah, ananasu, mandeljnih in bučnih semenih. Vitamina B12 je veliko v jajcih, siru, govedini, bananah, riba in jagnjetini. 
  • Spanje je prav tako pomemben dejavnik, saj tudi preko počitka nevtraliziramo stres, ki se je nabral tekom dneva. 

Vpliv bolezni na sivenje las
Na sivenje las vplivajo tudi mnoge bolezni. Omeniti velja bolezni ščitnice, slabokrvnost, ki nastane zaradi pomanjkanja vitamina B12, vročinska stanja, kemoterapija, kožna bolezenska stanja,…

Pomoč?
Morda se sprašujete, kje je rešitev za sive lase. Pomoč bo težko najti – vsaj takšno, ki bi bila večna ali vsaj dolgotrajna. Vsekakor se nekaj rešitev skriva v dejavnikih, na katere imamo vpliv. Zmanjšati stres naprimer, a če smo realni je to v današnjem svetu sila težko. Na srečo imamo veliko več vpliva na to, da sebi in drugim s svojim teženjem ne povzročamo sivenja las. To bi se zagotovo obrestovalo in bi kazalo učinke tudi na drugih področjih zdravja in zadovoljstva.


Sicer pa se zaenkrat ob nadležnem sivenju lahko zgolj odločimo za barvanje las ali pa se poslužimo še enostavnejše rešitve: sivim lasem se skušajmo prepustiti, z mislijo ali tolažbo, da ne predstavljajo zgolj staranja, pač pa tudi modrost! Tako so vsaj menili nekoč!  Pa danes?

 

Pred uporabo natančno preberite navodilo! O tveganju in neželenih učinkih se posvetujte z zdravnikom ali s farmacevtom.
Nazaj