Točka zdravja

Lahko z načinom življenja izboljšamo učni ali delovni uspeh?

S koncem poletja se vrnejo učenci in dijaki v šole, pred študenti, ki opravljajo še zadnje izpite, je novo študijsko leto, zaposleni pa smo bolj redno na delovnih mestih, saj smo večino letnega dopusta izrabili. Na uspeh v šolah in fakultetah ali na delovnem mestu pomembno vplivajo lastnosti, kot so zbranost, pozornost, motivacija, sposobnost pomnjenja ipd. Marsikdo si zato postavlja vprašanje, kako si pri tem pomagati.

Novejša odkritja nevroznanosti nam lahko ponudijo nekatere rešitve, ki ne vključujejo uživanja nedovoljenih in/ali škodljivih substanc. Pojav in ohranjanje motivacije ter želje po doseganju ciljev lahko povežemo s sproščanjem dopamina. Sproščanje adrenalina v stresnih situacijah nam omogoči hiter odgovor v smislu boj ali beg. Sproščanje acetilholina nam med drugim olajša učenje in pomnjenje novih stvari. Učinkovine z vplivom na omenjene živčne prenašalce poznamo že vrsto let, ampak ali je možno nanje vsaj nekoliko vplivati tudi drugače?

Če želimo biti zbrani in pozorni v dopoldanskem času, si je treba privoščiti dovolj kakovostnega spanca. V večernih urah se izogibajmo svetlobi, da bomo lažje zaspali. Spalnica naj bo zavita v temo, a po bujenju spustimo v stanovanje čim več svetlobe. Ta namreč med drugim vpliva na sproščanje dopamina in s tem na nekatere prej opisane lastnosti.

Priporočljiva je tudi telesna aktivnost, saj ta poveča sproščanje adrenalina in s tem njegovih želenih posledic. Prhanje s hladno vodo nas hitro in učinkovito prebudi, saj povzroči dodatno sproščanje tako dopamina kot adrenalina. Obilen zajtrk, ki nas med drugim opremi s snovmi, iz katerih telo sintetizira nekatere živčne prenašalce, kot je dopamin (in prek njega adrenalin), bo dodatna naložba k doseganju zastavljenih ciljev.

Marsikdo se bo na tem mestu vprašal, zakaj še nismo omenili kave. Nedvomno ima kofein ugoden učinek. Poveča sproščanje adrenalina, hkrati pa zavira učinke adenozina, ki nas lahko naredi zaspane. Uživanje živil s kofeinom je torej lahko dobrodošlo, a priporočljivo je počakati vsaj poldrugo do dve uri po prebujanju. V nasprotnem primeru bomo namreč prezgodaj doživeli upad energije in pojav zaspanosti, kar marsikdo rešuje z drugo ali tretjo skodelico kave med dnevom.

Pomaga tudi ustrezno dihanje, ki našim celicam ne pomaga le dovesti dovolj kisika, pač pa z ustrezno tehniko dihanja (ciklična hiperventilacija) lahko pripomoremo k sproščanju adrenalina, ki nas napolni z energijo. Izvajamo ga z globokim vdihom, ki mu sledi, bodisi aktiven ali pasiven, izdih. Bolje je, da vdihnemo skozi usta in izdihnemo skozi nos. Potrebnih je 25 ponovitev.

Opisani pristopi so praktično zastonj (razen napitka s kofeinom) in obenem, če jih izvajamo pravilno, neškodljivi, zato jih je priporočljivo preizkusiti. Najbolje je preizkusiti več pristopov in nato v svoj življenjski slog vključiti tiste, ki nam najbolj ustrezajo.

Pred uporabo natančno preberite navodilo! O tveganju in neželenih učinkih se posvetujte z zdravnikom ali s farmacevtom.
Nazaj