Zavajajoče oglaševanje izdelkov na spletu
Tokratni zapis je spodbudil klic gospoda, ki ga je zanimalo moje mnenje o zdravilu zoper sladkorno bolezen, oglaševanem na internetu. Ime zdravila mi ni bilo niti najmanj znano, čeprav redno spremljam novosti glede zdravil, posebno tistih, ki jih v lekarni pogosto izdajamo.
Zadevo sem si takoj, ko mi je čas dopuščal, šel ogledat. Prvi pregled spletne strani je potrdil moje sume, da gre za prevaro in izkoriščanje stiske bolnih, saj sladkorna bolezen še vedno velja za neozdravljivo. Farmacija je v zadnjih letih tudi tukaj naredila pomembne korake, dobili smo zdravila z drugačnim načinom delovanja, izpopolnili smo aplikacijo in dolžino delovanja zdravil z inzulinom, kar omogoča boljši nadzor bolezni in manjšo obremenitev bolnikov. A kljub vsemu še nismo dosegli tega, kar obljublja to »zdravilo«: »obnovi funkcije jeter in trebušne slinavke« ter »doseže dolgotrajno remisijo«.
V opisu izdelka je navedenih precej zdravstvenih trditev, prav nobena ni podprta z referencami, torej dokazi. Navedene ni nobene raziskave, le da so »proizvajalci prejeli vse potrebne licence in potrdila o kakovosti tako v Nemčiji kot Sloveniji«. Opisanih je precej učinkov, ki so si med seboj celo v nasprotju. Izdelek naj bi povečal proizvodnjo inzulina in hkrati preprečeval hipoglikemijo. Vsakomur, ki vsaj malo pozna delovanje človeškega telesa, je jasno, da lahko inzulin povzroči hipoglikemijo. Marsikateri bolnik, ki se zdravi z inzulinom, je to izkusil na lastni koži.
Poleg tega je uporabljenih precej neposrečenih izrazov, kot so »povečuje možnost za pretepanje sladkorne bolezni«, »sredstvo daje 5 ukrepov«, »ustvari delo celic«, »podpira imuniteto«, »zmanjšuje število holesterola«, »po kursu 20-tega tečaja se je dinamika bolezni«, »odgovoren za zagotavljanja parcela na pravi naslov«. Neposrečena uporaba izrazov nakazuje, da pri pripravi vsebine spletne strani ni sodeloval strokovnjak s področja farmacije, pa tudi slovenščina mu ni najbolj blizu. Že glede na to takemu ponudniku ne gre zaupati. Da ne omenjamo pomanjkanja pomembnih informacij, kot je predstavitev proizvajalca in ponudnika izdelka. Ni naslova, ni telefonske številke, le obrazec za naročilo.
Najboljša cvetka pa je dejstvo, da ponudnik v besedilu izdelek izrecno imenuje zdravilo, hkrati pa prikaže fotografijo izdelka, na katerem piše »Food Supplement« (angleški izraz za prehransko dopolnilo). Ponudnik prodaja prehransko dopolnilo, ki ga predstavlja kot zdravilo, kar je v nasprotju s pravilnikom o prehranskih dopolnilih, ki določa, da se pri označevanju, predstavljanju in oglaševanju prehranskim dopolnilom ne sme pripisovati lastnosti preprečevanja, zdravljenja ali ozdravljenja bolezni pri ljudeh.
Hvaležen in počaščen sem, da me je gospod povprašal po mnenju glede izdelka, ki sem mu ga odsvetoval. Gre za očitno prevaro, ki pa marsikaterega laika lahko zavede. Žalosti me tudi, da država ne poskrbi za svoje ljudi in ne zaščiti bolje vsaj bolnikov pred takimi prevarami.
Hkrati me je primer utrdil v prepričanju, da smo pri pripravi projekta Opolnomočenje starejše populacije za pravilno uporabo zdravil sprejeli pravilno odločitev, da na eni izmed delavnic ponudimo pomoč bolnikom pri uporabi novejših digitalnih storitev. Med drugim bomo opozorili na pasti, ki jih ponuja svetovni splet, in vas naučili, kako se jim izogniti.