Točka zdravja

Zdravila na spletu velikokrat niso zdravila

Zadnjič je starejši gospod precej razburjen zapustil lekarno. Hotel je kupiti zdravilo za težave s prostato, a ime zdravila farmacevtskim strokovnim delavcem ni bilo znano. Bentil je nad tem, da nismo na tekočem z novostmi in da nimamo v ponudbi zdravila, ki se prodaja po vsem svetu.

Farmacevtske družbe, ki želijo prodajati zdravila v lekarni, običajno vložijo precej truda v promocijo novih zdravil in nas že pred prihodom na trg z njimi seznanijo. Zato me je presenetilo ime zdravila, saj sem prvič slišal zanj. Kot marsikdo danes sem ga šel poiskat na splet. Na srečo si je gospod ime zdravila dobro zapomnil, zato sem ga lahko takoj našel. Že ob prvem pogledu na spletno stran, kjer je možno kupiti iskano zdravilo, mi je postalo jasno, zakaj ga v lekarni ne poznamo.

Na spletu je bil izdelek oglaševan kot zdravilo, a gre za prehransko dopolnilo. Ponudnik se niti ne trudi pretirano zakriti tega podatka, saj lahko na fotografiji izdelka preberemo napis v angleščini »food supplement« (po slovensko prehransko dopolnilo). Kljub temu izdelku pripisuje lastnosti preprečevanja, zdravljenja ali ozdravljenja bolezni pri ljudeh, kar je očitna kršitev pravilnika o oglaševanju prehranskih dopolnil.

Tudi laiku, ki ni strokovno podkovan, bi morala kopica slovničnih napak v predstavitvi tega izdelka zbuditi dvom o resničnosti trditev o izdelku. Očitno tudi to ni prepreka, da izdelka ne bi bilo mogoče tržiti. Kupiti ga je sicer možno le na spletu. Seveda vsakokrat, ko obiščete spletno stran, naletite na konkreten popust pri ceni, ki pa je časovno omejen. Gre za znan pristop ponujanja izdelkov sumljive kakovosti, kar posamezniku omeji čas za odločitev in trezen razmislek.

Dokaj hitro sem spoznal, da gre za še enega v kopici poskusov prodaje izdelkov, ki jih prodajalci predstavljajo kot nekaj, kar niso. Pojavnost starejše populacije na spletu so očitno prevaranti zaznali kot novo poslovno priložnost. Načeloma so starejši slabše digitalno pismeni in tako lažja tarča raznih prevarantov.

Kadar se ponujajo izdelki s precejšnjimi, običajno vsaj 50-odstotnimi popusti, bi morali biti še posebej pazljivi. Kljub velikim popustom končna cena izdelka običajno ni nižja od primerljivega v lekarni. Pa čeprav pogosto kot razlog, da izdelka ni možno dobiti v lekarnah, navajajo visoke lekarniške pribitke k ceni. Le da v lekarni ni predstavljen kot zdravilo, niti nima pripisanih nepreverjenih učinkov. Ravno obljube o neverjetnih učinkih marsikoga premamijo, da nasedejo ponudbam raznih tako imenovanih zdravil na spletu.

Ne trdim, da je vse, kar se znajde na spletu, laž in zavajanje, a pred odločitvijo za nakup je pametno preveriti, ali gre za kredibilen vir. Na območju EU zdravila, ki so pridobila dovoljenje za izdajanje prek spleta, lahko prodajajo spletne lekarne ali specializirane prodajalne. Njihove spletne strani morajo biti označene z ustreznim logotipom EU. Če torej na spletu najdemo ponudbo zdravil, pred nakupom vsaj preverimo prisotnost omenjenega logotipa. Na spletni strani javne agencije za zdravila in medicinske pripomočke lahko tudi preverimo, ali ponudnik poseduje dovoljenje za izdajo zdravil prek medmrežja.

Pred uporabo natančno preberite navodilo! O tveganju in neželenih učinkih se posvetujte z zdravnikom ali s farmacevtom.
Nazaj